Thursday, July 10, 2008

Memahami Pemikiran SN Usman Awang

DOGMATISME MISKIN – KAYA DALAM
KEPENGARANGAN USMAN AWANG - Saifullizam Yahaya


Pendahuluan

Dogmatisme ialah kefahaman berdasarkan dogma, iaitu kepercayaan atau system kepercayaan yang dianggap benar dan seharusnya dapat diterima oleh orang ramai tanpa sebarang pertikaian.

Apakah pengaruh yang menyebabkan lahirnya seorang pengarang dengan dogmatismenya? Untuk mencari jawapannya secara umum ia boleh dilihat daripada empat factor seperti perubahan sosiopolotik, sosiobudaya, sosioekonomi dan agama. Faktor-faktor ini seterusnya membentuk perkembangan setiap individu itu sama ada adlam diri, keluarga dan masyarakatnya. Faktor tersebut pula akan berbaur dalam sistem hidup individu pengarang. Bermula daripada ibu bapa atau pengasuh, unsure sosiobudaya sesuatu keluarga dan masyarakat mula diserap tanpa disedari seperti budi bahasa dan pantang larang sama ada bersifat warisan atau semasa.
Dalam sosiopolitik pula, dasar-dasar kerajaan yang memerintah juga memeinkan peranan yang penting dalam membentuk jiwa seorang pengarang. Impak dasar tersebut memang tidak dapat dirasai tetapi sebenarnya ia telah bermula daripada seseorang itu dalam kandungan ibu lagi.
Hakikat faktor ini juga turut mempengaruhi sosiobudaya dan sosioekonomi pengarang dan ia terus berkembang bertahap-tahap dalam hidup mereka. Setiap perubahan sosio itu pula akan member perspektif baru untuk mereka membuat, menilai, dan menghujah setiap apa yang berlaku. Setiap pengarang yang lahir akan memalui semua proses social ini tanpa sedar dan ia berlaku secara semula jadi hingga menyebabkan seseorang pengarang itu akan membentuk atmosfera tanggapan pada lingkungan hidup yand dilandasinya. Tanggapan tersebut akan membentuk acuan dogmatism yang akan mempengaruhi pandangan hidup seseorang pangarang. Hal ini secara tidak sedar menjadi tema dalam setiap penulisannya.
Untuk melihat fenomena pengaruh kepada seseorang pengarang, kita akan melihat perkembangan awal kepengarangan Usman Awang. Hakikat ini bukan untuk mencari kebenaran tetapi untuk melihat sejauh mana pengalaman awal seseorang pengarang itu akan mempengaruhi tema penulisan walaupun dari segi teknikal, seseorang manusia itu akan terus berkembang sama ada sari segi pemikiran atau pun kehidupannya.
Usman Awang ialah seorang tokoh dalam kesusasteraan Melayu moden dalam sejarah perkembangan kesusasteraan Malaysia. Beliau yang telah menerima banyak pengiktirafan dalam pelbagai peringkat seperti Hadiah Pejuang Sastera (1976), S.E.A Write Award (1982), Anugerah Sastera Negara (1983), Anugerah Zamalah Sastera, (1985), Seniman agung (1999) dan Tokoh Ikatan Persuratan Melayu (2001) membuktikan bahawa kepengarangannya dihargai oleh pelbagai peringkat dan institusi.
Usman Awang telah menulis dalam semua genre kesusasteraan, namun genre puisi dan drama menjadi landas penanya yang mentap. Untuk memfokuskan tulisan ini, kumpulan puisi Puisi-Puisi Pilihan Sasteraan Negara Usman Awang (1991) dipilih untuk melihat sejauh mana persoalan persekitaran kehidupan awalnya; saman kenak-kanak dan remajanya membentuk dogmanya terhadap kehidupan ini sehingga menjadi pegangan dalam penulisannya.
Biografi Usman Awang: Zaman Awal yang ditulis oleh Muhammad Haji Salleh yang tersiar di majalah Dewan Sastera Januari 2000 dengan tajuk “Tumbuh dengan Asin Laut Johor” (2000:93-97) dan “Riwayat Hidup” dalam buku Biografi Sasterawan Negara Usman Awang yang ditulis oleh Zurinah Hassan (1990:1-11) serta biografi ringkas Usman Awang dalam buku Wajah Biografi Penulis: Edisi Kedua (1988:621-28) digunakan sebagai rujukan.


Kais Pagi Makan Pagi Kais Petang Makan Petang

Usman Awang yang dikenali sebagai seorang pengarang yang waja dengan perjuangan kemanusiaan dan sangat sensitive kepada nasib mesyarakat bawahan sebenarnya merupakan bayangan kehidupan beliau dan keluarganya. Usman Awang yang dilahirkan pada 12 Julai 1929 daripada keluarga nelayan di Kampung tanjung Lembu, Kuala Sedeli, Kota Tinggi, Johor melihat bagaimana masyarakat sekililing menderita akibat kemiskinan ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang.
Maka tidak hairan mengapa Usman Awang mengangkat persoalan kemiskinan sebagai salah satu pokok pemikiran dalam penulisannya. Puisi-puisi seperti “Selembar Kamus Kemiskinan” (1991:4) sebenarnya menggambarkan diri dan keluarganya serta masyarakat Kuala Sedili dan Mersing walaupun dalam catatan pada puisi itu beliau menulis “diangkat daripada sebuah ucapan”.
Dalam puisi “Kuala Sedili” (1991:185), kita diberi gambaran tentang suasana Kuala Sedili dan Kehidupan masyarakat nelayannya yang rata-ratanya hidup dalam kemiskinan dan penderitaan yang hauskan pembangunan seperti yang dilukiskan pada rangkap-rangkap akhir yang berikut:


hanya wajah-wajah tua ketika musim tengkujuh.
serupa daun-daun berguguran seluruh jadi rapuh.
pintu maut sedang terbuka dari perut laut gemuruh

O tanah kelahiran, betapa kau mimpikan elektrik.
Sinar menyinar gemilang yang menghidupkan pekat malam,
Sebab kau bumi nelayan yang berhak menerima kesuraman.

Mana rumah sakit dan ubat untuk kita
Anak-anak nelayan tak bisa mengenalnya, ah bukan kota:
Segala jadi biasa dan pendusta berulang bicara.

Alangkah megahnya pemimpin dari kota berkata-kata,
Yang sekali dating ketika masa empat tahun berulang;
Ah, Kuala Sedili, gadis desa mentah-mentah diperkosa!

Kehidupan keluarganya-ayahnya, Wan Awang Kecik ialah seorang nelayan pinggir laut yang hidup bersama ibunya, Halimah Abdul Rahman. Hasil perkongsian hidup itu, mereka dikurniakan tiga orang anak lelaki, iaitu Wan Ahmad (lahir 1925), Wan Osman (lahir 1929) dan Wan Ismail (lahir 1931).
Usman Awang yang merupakan anak kedua, rupa-rupanya telah dipakaikan dengan pakaian perempuan kerana ibunya inginkan seorang anak perempuan. Beliau juga dikatakan sangat rapat dengan ibunya. Factor inilah yang telah membentuk jiwa lembut Usman Awang sehingga melahirkannya sabagai seorang yang berperibadi lemah lembut, bersopan apabila berbicara, baik tutur bahasanya dan sentiasa bersedia untuk berkongsi mendengar masalah dan pandangan teman-tamannya. Ciri-ciri kelembutan ini juga dituangkan dalam gaya penulisannya hingga para sarjana menerakan Usman Awang sebagai pengarang romantis.
Pada tahun 1936, Usman dan keluarganya berhijrah dari Kuala Sedili ke Mersing. Perpindahan ini terpaksa dilakukan dengan harapan keluarganyanya bebas daripada belenggu kemiskinan serta mencari kehidupan yang lebih baik. Pada waktu itu, Kuala Sedili dikatakan sering dilanda tengkujuh yang menyebabkan kehidupan para nelayan tidak menentu. Di Mersing mereka menumpang di rumah ibu saudaranya, yakni suami bekerja sebagai pegawai kerajaan merupakan antara kelas mewah di Mersing. Di rumah ibu saudaranyalah keluarga Wan Awang menumpang sementara sebelum ayahnya membina sebuah pondok kecil di belakang rumah ibu saudaranya itu.
Jika kita lihat puisi “Selembar Kamus Kemiskinan”, Usman Awang ada mencatatkan:

Kemiskinan bererti
Kelaparan

Pondok Usang bererti
Kemiskinan

Kemiskinan bererti
Hidup Menumpang.

Di rumah ibu saudaranya ini, Wan Awang menolong kerja-kerja di rumah kakak iparnya sementara Halimah turut membuat kerja-kerja dapur kakaknya.
Seterusnya hasrat keluarga Wan Awang untuk menimang cahaya mata perempuan dimakbulkan apabila dikurniakan Wan Fatimah (lahir 1937) namun Wan Fatimah hanya dipinjamkan oleh-Nya beberapa bulan sahaja. Kematian Wan Fatimah menyebabkan ibu Usman Awang berada dalam keadaan murung dan ibunya terbaring sakit yang menyebabkan kematiannya.
Peristiwa ini seakan tidak terlepas daripada ingatan Usman Awang apabila dalam puisi yang sama di atas, beliau mencatatkan:


Penyakitan bererti
Kemiskinan

Kemiskinan bererti
Kekurangan Perubatan,

Kematian Ibu ketika
Melahirkan
Bererti Kemiskinan,

Kemiskinan Bererti
Usia Tidak Panjang,


Inilah dogma awal yang menumbuhkan kepercayaan Usman Awang dalam kehidpuannya. Selain itu, perasaannya ketika menumpang di rumah ibu saudaranya itu juga menyebabkan Usman Awang seakan-akan “memprotes” terhadap perbesaan antara jurang keya dengan miskin walaupun mereka sebenarnya bersaudara.
Oleh itu, perkara ini menjadi persoalan dalam setiap karya penulisan beliau. Hal ini dapat dilihat antaranya dalam puisi “Beli Buatan Malaysia” yang mempersoalkan tentang seruan kerajaan (golongan atasan) kepada rakyat jelata (golongan bawahan) tentang kempen membeli barangan buatan Malaysia. Rakyat diseur membeli barangan buatan Negara sendiri tetapi Usman Awang tidak percaya adakan seruan itu juga menjadi amalan orang yang melaung-laungkan slogan tersebut?


Ketam Mengajar Anaknya Berjalan Betul

Melalui puisi “Pak Utih” (1991:173), beliau menyindir golongan berkuasa yang berkempen tentang kemakmuran rakyat jelata seperti Pak Utih tetapi sebaliknya yang berlaku apabila mereka menang dalam pilihan raya. Perhatikan puisi dibawah:


Di kota pemimpin berteriak-teriak,
Pilihan raya dan kemerdekaan rakyat
Seribu kemakmuran dalam negara berdaulat,
Jambatan mas kemakmuran sampai ke akhirat.


Pak Utih masih menanti dengan doa,
Bapak-bapak pergi ke mana di mobil besar?

Dalam puisi “Pak Utih” (1991:48-51), yang padat dengan sinisisme, Usman Awang juga menggambarkan perasaan tidak puas hati terhadap golongan atasan yang telah berkuasa yang kemudiannya meneriak-neriakkan pula slogan kepada orang bawahan terutama orang kampong yang tidak mengerti tentang hal ehwal ekonomi seperti yang cuba yang disindir oleh Usman kepada pemimpin yang meneriak-neriakkan tentang I-N-F-L-A-S-I.
Perasaan protesnya terhadap golongan atasan terutama yang mempunyai kuasa terus menjadi sasaran beliau seperti dalam puisi “Surat dari Masyarakat Burung kepada Datuk Bandar” (1991:37). Dalam puisi ini sacara satira, Usman Awang menyindir golongan berkuasa yang menyeru tentang MENGHIJAUKAN SELURUH WILAYAH tetapi mereka sendiri yang meluluskan projek-projek pembangunan yang secara tidak secara langsung memusnahkan alam sekitar. Semua ini demi mengejar kekeyaan peribadi seperti dalam ungkapan puisi yang di bawah:


Tapi manusia kota ini telah membunuh KEHIJAUAN alam
Semata-mata untuk mengejar KEHIJAUAN ringgit.


Begitu juga dalam puisi beliau yang penuh sinis yang diambil daripada ungkapan Melayu lama, iaitu mengajar anaknya berjalan betul yang bererti orang yang menasihati orang lain tetapi dia sendiri tidak melakukan seperti yang dinasihatinya. Melalui ungkapan ini, Usman Awang telah memilih sudut pendangan sang ketam untuk melihat telatah manusia yang sering menegur, membuat peraturan dan melaung-laungkannya, tetapi bertindak sebaliknya.
Dalam puisi antithesis “Benarkah Ketam Mengajar Anaknya Berjalan Betul?” (1991:35-36) beliau mengkritik secara halus tetapi pedas terhadap golongan mereka yang berkuasa membentuk peraturan kehidupan (undang-undang) tetapi mereka sendiri tidak mengikutinya seperti dalam diksi puisi tersebut “… manusia tidak oernah berjalan betul…”
Perasaan Usman Awang terhadap golongan berada terus menjadi seperti dalam puisi “Bagaimana Kalau…” (1991:33) yang antara lain mempersoalkan tentang:


Bagaimana kalau semua fail dan rekod
di pejabat Cukai Pendapatan tiba-tiba padam
semua angka pendapatan,
kecuali fail para tauke besar dan
fail para menteri dan M.P yang
banyak perusahaan dan perdagangan
yang namanya disamarkan?


Puisi di atas yang ditulis dengan apologi kepada Taufik Ismail dan Dinsman, iaitu dua orang penyair yang juga menjadikan kepincangan kuasa sebagai persoalan dalam puisi-puisi mereka.
Manakala dalam puisi “Pantun Moden” (1991:39), yang penuh innuendo, Usman Awang dengan keras tetapi berjenaka meluahkan perasaan ketidakpuasan hatinya kepada golongan berada dengan pantun seperti yang berikut:

Malam mengemping antan berbunyi,
Kukur kelapa bertih di kuali;
Orang miskin bertanam padi,
Orang kaya dating mencuri.

Makan emping bergurau senda,
Makan bersantan gula kelapa;
Orang miskin teruk bekerja,
Orang kaya duduklah saja.

Sikap individualistik dan angkuh golongan atasan, berkuasa dan berada ini, selain daripada perbezaan kedudukan antara keluarga ibu saudaranya dengan keluarganya menyebabkan Usman Awang begitu lantang memprotes golongan ini. Sementelah pula, sosiopolitik orang tengah yang selalu bersikap bak lintah darah kepada para nelayan yang juga dialami oleh ayahnya, sewaktu menjadi nelayan di Kuala Sedili.
Hal ini dilukiskan secara antifrasis dalam puisi “Nelayan” (1991:184) yang antara lain mengungkapkan tentang kesusahan para nelayan seperti yang berikut:


Walau tegas jasad melandai segera,
Dalam biduk kecil selebar upih,
Namun derita tak kunjung reda,
Dalam desakan hidup merintih.


Namun demikian protes beliau kepada ketidakadilan status miskin-kaya tidak terasa terlalu kaser kerana Usman Awang mendapat belaian kasih sayang ibunya, Halimah walaupun sementara tetapi cirri-ciri keibuan ibunya meresap dan membentuk sikap beliau dalam kepengarangan.
Selain iut, bancuhan pengalaman dengan kelembutan, kadang-kadang kekerasan membentuk jiwa beliau untuk menggunakan unsure-unsur tersebut dalam puisi beliau. Ini dapat dilihat dalam puisi “Salji Hitam” (1991:69).
Melalui puisi ini beliau mengkritik dasar Amerika terhadap orang kulit hitam, namun masih terasa nada kelembutan apabila beliau menggunakan diksi “Mengusapi luka-luka sejarah nenek moyang”. Perkataan “mengusapi” ini terasa pedih menghiris.
Puisi “Salji Hitam” diikuti dengan puisi “Suara Blues” (1991:60) yang juga mengkritik dasar aparteid. Kelembutan nada puisi ini terasa walaupun persoalannya melepasi batasan budaya kita?
Namun begitu, Usman Awang masih tidak melepaskan kritikan terhadap perbezaan jurang miskin-kaya kerana warna hitam dan putih itu juga sebenarnya menjadi lambing terhadap jurang miskin-kaya di bumibya sendiri? Rangkap berikut dapat dilihat tentang kemiskinan yang diertikan sebagai kelaparan:

Kerana hitam
Hanya kerana hitamnya
Tiada tangan mencampakkan kacang
Tiada jari menaburkan jagung
Lapar, lapar yang hitam.


Unsur-unsur alam menjadi benih subur di jiwa Usman Awang. Hakikat ini diakui sendiri oleh beliau dalam puisi “Ucapan” (1991:8) sempena menerima Ijazah Kehormat Doktor Persuratan di Universiti Malaya pada tahun 1983 yang membawa gelaran (Dr.). Dalam ucapan tersebut, beliau menyatakan:

Sumber ilmu saya ialah pengalaman di tengah
alam manusia seluas lautan dengan deru ombak
alun gelombang badai taufan

Dengan meminjam telatah ala mini, Usman Awang membentuk jiwa kepengarangannya bahawa dalam kekerasan ada kelembutan dan kedamaian.
Episode perjalanan Usman Awang, terus membentuk dogma kepada kehidupan setelah kematian ibunya. Ketiadaan seorang ibu menyebabkan ayahnya harus memikul tanggungjawab sebagai ibu dan mereka tiga beradik mula belajar berdikari. Detik-detik inilah menyebabkan nada-nada dalam setiap puisi beliau terasa sayu walaupun puisi tersebut memprotes sesuatu isu seperti dalam diksi berikut yang dipetik daripada puisi “Satu Mei” (1991:68):


Merekalah menggali perut bumi yang sakit
Lumpur dan pasir memenuhi tiap rongga
Tanah lombong yang selalu mengucapkan simpati
Menimbusi membungkus tubuh para pekerja
Melindunginya dari pemerasan kejam
- Upah yang diterimanya sekadar beras segenggam.


Dalam puisi “Satu Mei” ini, walaupun Usman Awang mengkritik penindasan golongan buruh atau pekerja tetapi nada kesayuan masih terasa kerana inilah cara beliau mengkritik sesuatu isu. Beliau memilih dengan melihat dari kaca mata orang bawahan kerana orang bawah itulah bayangan dirinya.


Anak Ayam Kehilangan Ibu

Episod kehidupan Usman Awang terus-terusan tercabar apabila ibu saudara yang menjadi tempat pergantungan mereka berpindah ke Muar. Kemudian kerana kemiskinan, abangnya Wan Ahmad pula keluar dari Mersing dan mereka tidak mendengar beritanya lagi.
Usman Awang yang waktu itu berumur sembilan tahun bersama-sama adiknya Wan Ismail dan ayahnya meneruskan kehidupan di Mersing dalam serba kemiskinan. Kisah kemiskinan keluarganya itu digambarkan oleh Usman Awang dalam Puisinya “Kisah dalam Ribut” (1991:169) seperti dalam dua rangkap yang berikut:


Sesekali kilat menyambar ngeri,
Pondok using dimandi hujan dinihari,
Adik-adik menangis menggigil menghampiri,
Manakah ayah yang tak pulang sampai kini?

(Ibu tercinta telah meninggal dusia,
Ayah miskin jauh pergi membuat huma)


Melalui puisi diatas kita dapat menggambarkan suasana kemiskinan yang pernah dialami oleh Usman Awang. Pengalaman merasai derita kemiskinan dan melihat kuasa kekeyaan yang baginya merupakan kuasa penindas terhadap golongan bawahan membentuk dogmatism kepada ketidakadilan social.


Kesimpulan

Dogma ketidakadilan dalam masyarakat akibat ketidakjujuran dan ketamakan bangsanya dan dunia terhadap orang miskin-kaya menjadi gangguan dalam kepengarangan Usman Awang. Gangguan ini menyebabkan Usman Awang mengadaptasi miskin-kaya kepada kuat-lemah. Kuat bagi beliau adalah terhadap mereka yang berkuasa dan lemah pula ialah mereka yang tertindas. Kepercayaannya terhadap mereka yang berkuasa yang akan menindas rakyat menjadikan Usman Awang seorang yang dogmatic, iaitu berkeras memperjuangkan pandangan peribadinya tanpa menghiraukan bukti yang ada dan mempertimbangkan pandangan lain yang mungkin benar kepada mereka yang lemah.
Namun begitu, nilai kasih sayang yang sempat ditanam oleh ibunya dan dipinjam daripada sikap ibunya menjadi rel kepada perjuangan Usman Awang dalam menegakkan hak kemanusiaan sejagat. Walau bagaimanapun Usman Awang sedar bahawa kemiskinan yang dialami oleh ayah dan masyarakatnya tidak dirasai oleh mereka senasib kerana telah akrab dengan kehidupan seperti yang dipuisikan Usman Awang dalam puisi “Mata Ayah” (1991:09) yang berikut:


Kelibat senyum matanya masih jua ramah
Akan menutup padaku kelesuan hidup sendiri
Bagai dalam suratnya dengan kata-kata riang
Memintaku pulang menikmati beras baru.

Anak yang pulang di sisi ayahnya maka akulah
Merasakan kepedihan yang tercermin di mata
Meski kain pelekatnya bersih dalam kesegaran wuduk
Dan ia tidak pernah merasa, sebab derita itu adalah dia.

Perasaan kemiskinan dan deritanya telah sebati dalam kalangan orang bawahan kerana bagi mereka semua itu takdir daripada Allah. Inilah juga kepercayaan yang menjadi dogma kepada masyarakat Melayu.
Akan tetapi bagi Usman Awang, dia masih percaya bahawa kemiskinan wujud kerana system yang dikuasai oleh orang yang berkuasa. Ini bererti bukanlah Usman Awang menolak takdir tetapi disedari bahawa untuk keluar daripada kejumudan kemiskinangolongan bawahan haruslah “Membunuh Mimpi” (1991:5) seperti yang diungkapkan dalam puisinya:

Bunuhlah mimpi itu, anakku
Kau membunuh segala palsu
Lagu dan rindu

Yang selalu menipumu
Dapatkan keberanian hidup baru
Dari kekuatan hati dan ketinggian ilmu.

Jika dalam puisi “Mata Ayah”, Usman Awang mengangkat ayahnya sebagai wakil masyarakat miskim dan tertindas, tetapi dalam puisi “Membunuh Mimpi” Usman Awang menyampaikan pesan kepada anaknya sebagai wakil masyarakat kini dan depan untuk keluar daripada belenggu kemiskinan dan penindasan.
Atas kesedaran dengan kekuatan hati dan kepentingan ilmu sahaja, Usman Awang yakin bahawa masyarakat dapat keluar daripada kepompong kemiskinan dan penindasan.
Perjuangan Usman Awang dalam membela mereka yang tertindas itu melalui tinta tidak pernah dapat memperdayakan dogmatismenya walaupun mendapat “imbuhan” dan diiktiraf oleh pemerintah. Beliau tetap menjadi pembela kepada ketidakadilan social melalui pena kemanusiaannya dalam perjalanan seninya sehingga ke akhirnya pada 29 November 2001 dalam usia 72 tahun.


Rujukan

Dewan Bahasa dan Pustaka, 1998. Bibliografi Usman Awang: dari Selat Melaka ke Salam Benua. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Dewan Bahasa dan Pustaka, 2004. Buku Cenderamata Majlis Mengenang Usman Awang. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan, 2000. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Puisi, 2005. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Ku Seman Ku Hussain. “Usman Awang. Dunianya Pena dan Tinta” dlm. Massa, Bil. 321, hlm. 20-22, 8-14 Disember 2001.
Mohd Thani Ahmad et al. (ed.), 1988. Wajah Biografi Penulis: Edisi Kedua. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhammad Hj. Salleh. “Tumbuh dengan Asin Laut Johor”. (Biografi Usman Awang: Zaman Awal) dlm. Dewan Sastera, Bil. 1 Jil. 30 Januari 2000.
Safian Hussain et al. (ed), 1988. Glosari Istilah Kesusasteraan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Usman Awang, 1991. Puisi-Puisi Pilahan Sasterawan Negara Usman Awang : Edisi Pelajar. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zurinah Hassan, 1990. Sasterawan Negara Usman Awang. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

No comments: